Dags för en lite uppdatering på skiffergas och skifferolje -fronten. Knappast till förvåning för någon som är insatt i problematiken kring skiffergas och skifferoljeutvinningen men nu rapporterar en anställd vid amerikanska miljömyndigheten EPA att skiffergasutvinning förorenat vattentäkter i en stad i Pennsylvania i USA. Efter att den EPA anställde rapporterat detta till sina överordnade har EPA beordrat att vatten inte får levereras från området till invånarna.
Om detta kan vi ni läsa i en artikel av amerikanska Bloomberg.
Det är ett tidigare icke officiellt dokument som nu visar att den utvinningsmetod som kallas hydraulic fracking, vid vilken man man pumpar ner vatten och sand med högt tryck (men hjälp av naturgas) tillsammans med en cocktail av kemikalier, har fått metangas att läcka ut i grundvattentäkterna i staden Dimock, Pennsylvania.
Precis som vi rapporterat om otaliga gånger tidigare på denna blogg, förnekar olje- gas bolagen något som helst samband mellan den blomstrande och högintensiva skiffergas och skifferolje utvinningen och de kraftigt växande förekomsterna av livsfarlig metangas och cancerogena kemikalier som nu börjat sprida sig i grundvattnet och i naturen i de områden bolagen använder och har använt frackingmetoden.
I Dimock har bolaget Cabot Oil och Gas Corp varit framme och precis och hela tiden förnekat ett samband med sin verksamhet och föroreningarna av grundvattnet.
Dimock kanske låter bekant för er som är insatta i skiffergas och skiffer olje bubblan i USA (och numera tyvärr även på god väg i Kina, Indien och Ryssland), detta beror på att det i just Dimock som filmaren Josh Fox visar delar av sin mycket sevärda dokumentären som skakat om USA, "Gasland" & uppföljaren "The Sky is Pink"
I rapporten av den EPA anställde (som väljer att vara anonym), har kemiska analyser gjorts på metanförekomsten i borrade gasbrunnar mellan 2008 och juli 2012. Redan 2010 konstaterades av statligt anställda att Cabots borrningar förorenade lokala grundvattensbrunnar men efterföljande undersökningar av EPA hävdade att vattnet i området inte utgjorde några hälsorisker för de boende...
Det kan här vara bra att påminna sig om att i Gasland -dokumentären medgav en EPA chef i en intervju att myndigheten inte har resurser att undersöka skifferutvinningen och att de även får direkta order om att INTE undersöka skifferutvinningen från Obama administrationen. Om detta stämmer bekräftar det bara desperationen Obama administrationen befinner sig i för att försöka öka den ekonomiska tillväxten i den amerikanska ekonomin genom att nyttja inhemska energikällor som endast är kortsiktigt hållbara.
Skifferutvinningen är nämligen långsiktigt kontraproduktiv, ekonomiskt, ekologiskt och ur ett energiperspektiv. Förutom givetvis ur ett hälsoperspektiv.
Ni får läsa Bloombergs läsvärda artikel och fundera själva men vi avslutar med ett citat ur artikeln:
"Den interna rapporten, avslöjad av Los Angeles Times den 27 juli, motsäger inte nödvändigtvis EPA:s slutsats som släpptes i juli 2012, att vattnet i hushållen i Dimock var säker att dricka. EPA hade redan visat förhöjda nivåer av metan i några hushåll men myndigheten sätter ingen gräns för metanhalterna i vatten så länge inte vattnet smakar eller luktar gas. Det kan dock vara explosivt." (!!!)
Sidor
▼
2013-07-30
2013-07-28
När Bina/Naturen slår tillbaka blir människan förvånad och rädd
Dagens Nyheter skriver idag en artikel med rubriken "Jagade av 30 000 bin". Den som inte kan så mycket om bin blir säkert rädd och tänker "usch vad otäckt" och "tur man inte har bin".
Sanningen kunde inte vara längre bort från vad rubriken i DN:s artikel antyder.
Den starkaste biarten, det vi kallar "mördarbin", fanns inte innan människan satt igång att förinta bin i massiv skala genom kemikalier och framavling av klena bin som inte klarar sig själva utan hjälp av mediciner och olika knep för att hålla bland annat en av binas värsta fiende, parasiten varoakvalster borta.
Naturen svarade med att utveckla mördarbin. De producerar mest honung, är resistenta mot i praktiken alla sjukdomar som drabbar bin man känner till och låter sig inte manipuleras av människan. Gissa varför de utvecklats?? För att vi människor inte ska kunna utrota bina!! Så nästa gång ni läser om aggressiva bin, glädjs åt att de fortfarande strider för sin överlevnad och att det är mycket få bisamhällen som är aggressiva mot människor (aldrig utan anledning).
Johan håller på att skola sig till biodlare och talar sig dagarna i ända varm om bin men inte utan anledning.
Bin producerar INTE bara honung. Insekterna står för cirka 80% av världens pollinering och en klar majoritet av denna pollinering sköter bina som är i särklass mest effektiva och i störst antal för att sköta jobbet.
En tredjedel av alla mat i världen skulle inte existera utan bina, tack vare sin oerhörda pollineringsförmåga.
Einstein ska ha sagt att "om bina försvann från jordens yta, har mänskligheten 4 år kvar att leva". Håll detta citat i minnet för vi är på god väg att göra just detta, utrota bina. 2012 dog över 50 % av bisamhällena i Schweiz och 31 % av honungssamhällena i USA och dör i en aldrig tidigare skådad global skala.
I stora regioner av Kina får man sköta pollinering av odlingar FÖR HAND, för att bina försvunnit!!
Begrunda även detta: Sverige har i praktiken inga vilda bisamhällen kvar i landet. De nordiska bin som en gång tog sig till Sverige från inre kontinenten och som ger i särklass mest honung och en gång var lätta att hantera, är nu mycket aggressiva. I princip inga biodlare i Sverige använder nordiska bin, trots att de är bäst anpassade för klimatet och klarar vinterförhållandena bäst.
Istället används importerade biarter som ger mindre honung och lättare dör under vintern.
I stora delar av Afrika har man vilda bin och är vana vid mer aggressiva bin och behöver heller inte använda mediciner eller olika metoder för att "rädda bina" från sjukdomar och parasiter de inte längre tål. Men i Afrika är saker förstås i en annan skala och inte gigantiska industrier som i USA och Europa...
Som vi försöker understryka så ofta som möjligt på denna blogg är just småskalighet lika med hållbarhet i form av motståndskraft för förändringar. Om vi i fallet med bina, istället har många små biodlare och ser till att skapa förutsättningar för vildbin igen, kommer vi få större skördar och en större mångfald i naturen.
Vi människor säger ofta att inget är perfekt kanske för att vi innerst inne vet att vi själva är LÅNGT ifrån perfekta. Men det finns något som är perfekt, naturen som organism och helhet. Problemet är bara att en varelse i naturen inte kan se komplexiteten i sin helhet utan bara små delar och därför ständigt drar fel slutsatser.
Bisamhällen är nog så nära perfektion en organism kan komma, låt oss därför lära av bin och ge dem den respekt de förtjänar.
För att ta ett steg mot hållbarheten och förstå varför vi måste göra allt för att rädda bina -se trailern till den mycket sevärda dokumentären "Inte bara Honung" som hade premiär under våren. Håll utkik efter när den kommer på dvd, den är omskakande men ger en energi att omsätta tanke till handling.
Sanningen kunde inte vara längre bort från vad rubriken i DN:s artikel antyder.
Den starkaste biarten, det vi kallar "mördarbin", fanns inte innan människan satt igång att förinta bin i massiv skala genom kemikalier och framavling av klena bin som inte klarar sig själva utan hjälp av mediciner och olika knep för att hålla bland annat en av binas värsta fiende, parasiten varoakvalster borta.
Naturen svarade med att utveckla mördarbin. De producerar mest honung, är resistenta mot i praktiken alla sjukdomar som drabbar bin man känner till och låter sig inte manipuleras av människan. Gissa varför de utvecklats?? För att vi människor inte ska kunna utrota bina!! Så nästa gång ni läser om aggressiva bin, glädjs åt att de fortfarande strider för sin överlevnad och att det är mycket få bisamhällen som är aggressiva mot människor (aldrig utan anledning).
Johan håller på att skola sig till biodlare och talar sig dagarna i ända varm om bin men inte utan anledning.
Bin producerar INTE bara honung. Insekterna står för cirka 80% av världens pollinering och en klar majoritet av denna pollinering sköter bina som är i särklass mest effektiva och i störst antal för att sköta jobbet.
En tredjedel av alla mat i världen skulle inte existera utan bina, tack vare sin oerhörda pollineringsförmåga.
Einstein ska ha sagt att "om bina försvann från jordens yta, har mänskligheten 4 år kvar att leva". Håll detta citat i minnet för vi är på god väg att göra just detta, utrota bina. 2012 dog över 50 % av bisamhällena i Schweiz och 31 % av honungssamhällena i USA och dör i en aldrig tidigare skådad global skala.
I stora regioner av Kina får man sköta pollinering av odlingar FÖR HAND, för att bina försvunnit!!
Begrunda även detta: Sverige har i praktiken inga vilda bisamhällen kvar i landet. De nordiska bin som en gång tog sig till Sverige från inre kontinenten och som ger i särklass mest honung och en gång var lätta att hantera, är nu mycket aggressiva. I princip inga biodlare i Sverige använder nordiska bin, trots att de är bäst anpassade för klimatet och klarar vinterförhållandena bäst.
Istället används importerade biarter som ger mindre honung och lättare dör under vintern.
I stora delar av Afrika har man vilda bin och är vana vid mer aggressiva bin och behöver heller inte använda mediciner eller olika metoder för att "rädda bina" från sjukdomar och parasiter de inte längre tål. Men i Afrika är saker förstås i en annan skala och inte gigantiska industrier som i USA och Europa...
Som vi försöker understryka så ofta som möjligt på denna blogg är just småskalighet lika med hållbarhet i form av motståndskraft för förändringar. Om vi i fallet med bina, istället har många små biodlare och ser till att skapa förutsättningar för vildbin igen, kommer vi få större skördar och en större mångfald i naturen.
Vi människor säger ofta att inget är perfekt kanske för att vi innerst inne vet att vi själva är LÅNGT ifrån perfekta. Men det finns något som är perfekt, naturen som organism och helhet. Problemet är bara att en varelse i naturen inte kan se komplexiteten i sin helhet utan bara små delar och därför ständigt drar fel slutsatser.
Bisamhällen är nog så nära perfektion en organism kan komma, låt oss därför lära av bin och ge dem den respekt de förtjänar.
För att ta ett steg mot hållbarheten och förstå varför vi måste göra allt för att rädda bina -se trailern till den mycket sevärda dokumentären "Inte bara Honung" som hade premiär under våren. Håll utkik efter när den kommer på dvd, den är omskakande men ger en energi att omsätta tanke till handling.
2013-07-25
Oljebarometern- 25 Juli
Peak Oil måste läsas
Peak oil isn’t dead; it just smells that way. Chris Nelder, Smart Planet, 24 Juli 2013
Läcka: EU vill öka beroendet av kärnkraft, Jonas Melzer, Ny Teknik, 24 Juli 2013
The Brief, Tragic Reign of Consumerism—and the birth of a happy alternative, Richard Heinberg, Resilience.org, 25 Juli 2013
Valerie Insinna & Dan Parsons, National Defense Magazine, Augusti 2013
Analysis: Forget rigs, it's wells that count now in oil services, Braden Reddal, Reuters, 23 Juli 2013
Ekonomicirkusen
The Network That Runs the World, Chris Martenson, Financial Sense, 24 Juli 2013
Will your pension disappear, post-Detroit?, Robert Powell, Wall Street Journal-Market Watch, 24 Juli
2013
Kashmir-handeln hotar snöleoparder, Omar Daham, Dagens Nyheter, 24 Juli 2013
Det nya Kina
China Manufacturing PMI Declines at Quickest Pace Since Last August, Michael Shedlock, Financial Sense, 24 Juli 2013
China Orders Ban on New Government Buildings, Keith Brasher, The New York Times, 23 Juli 2013
Energi, Teknik & Övrigt
Industry may have answer to weather forecast blindspot, Yasmine Tadjdeh, National Defense Magazine, Augusti 2013, (sida 28-28)
Top 10 countries with the fastest Internet, Kirsten Korosec, Smart Planet, 23 Juli 2013
Analysis: Forget rigs, it's wells that count now in oil services, Braden Reddal, Reuters, 23 Juli 2013
Ekonomicirkusen
The Network That Runs the World, Chris Martenson, Financial Sense, 24 Juli 2013
Will your pension disappear, post-Detroit?, Robert Powell, Wall Street Journal-Market Watch, 24 Juli
2013
Kashmir-handeln hotar snöleoparder, Omar Daham, Dagens Nyheter, 24 Juli 2013
Det nya Kina
China Manufacturing PMI Declines at Quickest Pace Since Last August, Michael Shedlock, Financial Sense, 24 Juli 2013
China Orders Ban on New Government Buildings, Keith Brasher, The New York Times, 23 Juli 2013
Utvecklingen i Iran
Iran Seeks Respite From Sanctions in Iraq, Hassan Hafidh, The Wall Street Journal, 22 Juli 2013
Iran celebrates Rouhani's presidential win, Aljazeera, 16 Juni 2013
Energi, Teknik & Övrigt
Industry may have answer to weather forecast blindspot, Yasmine Tadjdeh, National Defense Magazine, Augusti 2013, (sida 28-28)
Top 10 countries with the fastest Internet, Kirsten Korosec, Smart Planet, 23 Juli 2013
2013-07-22
20 dagar till, sen släpps ritningarna till Elon Musks Hyperloop
Vi har tidigare rapporterat om den så kallade Hyperloopen, eller vad mannen bakom idéen, Elon Musk kallar det 5:e sättet att transportera sig. Den 12 Augusti är ett datum att lägga på minnet då offentliggör nämligen Elon Musk sina ritningar över ett helt nytt sätt att färdas. Vi talar här alltså vare sig om supersnabba tåg, elbilar, någon ny typ av båt eller någon flygande farkost likt ett flygplan. Nej, ett helt nytt sätt att färdas som enligt Musk själv är driftsäkrare, snabbare och billigare än både flyget och dagens supersnabba tåg.
Hyperloopen ska dessutom vara betydligt mer skonsam för miljön att bygga och driva än till exempel den höghastighetsbana som planeras mellan Los Angeles och San Francisco.
Det har spekulerats hej vilt sedan förra sommaren då Musk började tweeta om "Hyperloopen" och Musk har sedan dess gett olika ledtrådar i intervjuer med företagsledare och media.
Rymdingenjören och bloggaren Brian Dodson har på ett mycket imponerande sätt kokat ner alla spekulationer och hårdgranskat allt Elon Musk sagt för att kunna komma fram till hur Hyperloopen troligen fungerar och hur den skiljer sig från andra liknande idéer.
Elon Musk har klart och tydligt sagt att han inte själv har tid att omsätta idén i praktiken utan offentliggör ritningarna/idéen i detalj för att snabba på sin vision och plan att elektrifiera tranportnätet så fort som möjligt. Ritningarna blir därför öppen källkod för den som vill förbättra och realisera idéen (även om Musk kanske skyddar den initiala idén med ett patent).
Tanken bakom Elon Musks Tesla Motors är att skapa hållbara tranpsorter, med sina kusiner i Solarcity är tanken att skapa hållbar elproduktion. SpaceX grundade Musk med syftet att påskynda människans möjligheter att först skapa en självständig civilisation på Mars för att i sin tur möjliggöra för människan att bli "multiplanitära".
Elon brukar betona att vi måste eftersträva något bättre för mänskligheten och ha en plan B om jorden inte går att rädda (av vilket skäl det än må vara men att vi träffas av en asteroid eller liknande är ju bara ett tidsfråga). Elon brukar även säga att vi just nu genomför tidernas största experiment genom att "spela rysk roulette med atmosfären".
Hyperloopen kommer givetvis stöta på patrull av de som inte får en del av kakan eller som känner sig hotade av ett transportsystem som har potentialen att konkurrera ut flyget, tåget och stora delar av biltrafiken. Rent tekniskt tycks det vara fullt möjligt, ekonomiskt lika så om tillräckligt med finansiärer kan enas om ett gemensamt projekt men politiskt...ja det blir intressant minst sagt.
Läs Brian Dodsons redogörelse och fundera själva men med tanke på vad Elon Musk har åstadkommit som både arkitekten, ingenjören och tillika VD:n för Tesla Motors och SpaceX (även ordförande och medgrundare i Solarcity-USA:s största solcellsinstallatör), lutar det åt att Hyperloopen kan bli revolutionerande.
Vi vill inte med detta inlägg påskina att problematiken kring Peak Oil och det faktum att världens råoljeproduktion snart minskar, försvinner på något sätt. Vi måste fortfarande skala ner våra ekonomier till att producera varor och tjänster mer lokalt och regionalt och framförallt inte bygga våra ekonomier på tillväxt enligt dagens "ekonomiska religion".
Genom att bygga Hyperloopen i länder med hållbar elproduktion/elektrifieringen av transportnätet kan vi i bästa fall köpa oss tid och bygga en infrastruktur som i minsta möjligaste mån kräver tillgång till fossila bränslen.
Hyperloopen ska dessutom vara betydligt mer skonsam för miljön att bygga och driva än till exempel den höghastighetsbana som planeras mellan Los Angeles och San Francisco.
Det har spekulerats hej vilt sedan förra sommaren då Musk började tweeta om "Hyperloopen" och Musk har sedan dess gett olika ledtrådar i intervjuer med företagsledare och media.
Får Jules Verne rätt igen? Inte bara med månen, ubåten och tågets betydelse?
Jules Verne var som vanligt långt före sin tid med sina luftbruna tuber i boken "Paris i det 20:e seklet)
Elon Musk har klart och tydligt sagt att han inte själv har tid att omsätta idén i praktiken utan offentliggör ritningarna/idéen i detalj för att snabba på sin vision och plan att elektrifiera tranportnätet så fort som möjligt. Ritningarna blir därför öppen källkod för den som vill förbättra och realisera idéen (även om Musk kanske skyddar den initiala idén med ett patent).
Tanken bakom Elon Musks Tesla Motors är att skapa hållbara tranpsorter, med sina kusiner i Solarcity är tanken att skapa hållbar elproduktion. SpaceX grundade Musk med syftet att påskynda människans möjligheter att först skapa en självständig civilisation på Mars för att i sin tur möjliggöra för människan att bli "multiplanitära".
Elon brukar betona att vi måste eftersträva något bättre för mänskligheten och ha en plan B om jorden inte går att rädda (av vilket skäl det än må vara men att vi träffas av en asteroid eller liknande är ju bara ett tidsfråga). Elon brukar även säga att vi just nu genomför tidernas största experiment genom att "spela rysk roulette med atmosfären".
Hyperloopen kommer givetvis stöta på patrull av de som inte får en del av kakan eller som känner sig hotade av ett transportsystem som har potentialen att konkurrera ut flyget, tåget och stora delar av biltrafiken. Rent tekniskt tycks det vara fullt möjligt, ekonomiskt lika så om tillräckligt med finansiärer kan enas om ett gemensamt projekt men politiskt...ja det blir intressant minst sagt.
Läs Brian Dodsons redogörelse och fundera själva men med tanke på vad Elon Musk har åstadkommit som både arkitekten, ingenjören och tillika VD:n för Tesla Motors och SpaceX (även ordförande och medgrundare i Solarcity-USA:s största solcellsinstallatör), lutar det åt att Hyperloopen kan bli revolutionerande.
Vi vill inte med detta inlägg påskina att problematiken kring Peak Oil och det faktum att världens råoljeproduktion snart minskar, försvinner på något sätt. Vi måste fortfarande skala ner våra ekonomier till att producera varor och tjänster mer lokalt och regionalt och framförallt inte bygga våra ekonomier på tillväxt enligt dagens "ekonomiska religion".
Genom att bygga Hyperloopen i länder med hållbar elproduktion/elektrifieringen av transportnätet kan vi i bästa fall köpa oss tid och bygga en infrastruktur som i minsta möjligaste mån kräver tillgång till fossila bränslen.
2013-07-17
Keystone ger HÖGRE bensinpriser i USA, inte LÄGRE!
Igår intervjuade Bloomberg miljardären Tom Steyer, bland annat grundare av den stora Hedgefonden Farallon Capital Management LLC med anledning av att Steyer nyligen inledde en kampanj för att hindra byggandet av Keystone pipelinen.
Sedan tidigare motsätter sig Tom Seyer byggandet av Keystone pipelinen då det går stick i stäv med Obamas löften om större satsningar på åtgärder för att minska USA negativa påverkan på klimatet.
Denna gång motsätter sig dock Steyer Keystone -projektet med stöd av en oberoende rapport från Consumer Watchdog som visat att Keystone -projektet endast innebär att kanadensisk olja kan transporteras ut till den Mexikanska golfen och säljas till världsmarknadspriset Brent Crude som ligger högre än den nordamerikanska prissättning (West Texas Intermediate) WTI. Brent crude ligger i skrivande stund på över 108,1 dollar/fat medan WTI just nu ligger på 105,3.
Prisskillnaden är betydligt mindre än tidigare då det kunde skilja 20-30 dollar mellan Brent och WTI priset men 2-3 dollar är fortfarande tillräckligt mycket för att kanadensiska oljebolagen ska tjäna betydligt mer på att skeppa olja ut via Mexikanska golfen till världsmarknadspriset Brent. Kanske av än större betydelse är att Kanada genom Keystone når fler köpare än endast överbelånade USA som alltså har råd att betala ett högre pris utan invånarna skriker över bränslepriserna ändå till Washington.
Den som trodde att Kanada har råd att skeppa olja till grannen USA av ren givmildhet får tänka om. I december förra året kom tex Bank of America Merril Lynch ut med en rapport där man beräknade att den kanadensiska oljesanden är så kostsam att utvinna att den i genomsnitt kräver ett oljepris på hela 113 dollar per fat bara för att det ska vara lönsamt att utvinna oljan.
I praktiken innebär detta att amerikanerna kommer få betala mer vid bensinpumpen om Keystone pipelinen byggs och dras igenom USA, inte mindre.
Enligt rapporten av Consumer Watchdog får USA cirka 30 dollar per fat rabatt på kanadensisk olja idag vilket alltså skulle försvinna om den kanadensiska oljan slussades vidare genom Keystone pipelinen och erbjuds på världsmarknaden via Mexikanska golfen istället.
Som vi skrivit om så många gånger tidigare är det lönsamheten i utvinningen av oljan som är intressant inte hur mycket olja det finns i backen. Dvs när energin det går åt utvinna oljan stiger och det krävs ytterligare mer energi att göra oljan brukbar som bränsle och liknande blir slutpriset hela tiden högre, något som är långsiktigt ohållbart ekonomiskt. Dagens ekonomi bygger nämligen på tillväxt med hjälp av billig energi inte stagnation eller en ekonomi som inte kan växa då energin blir för dyr för att transportera varor runt klotet i ökande omfattning.
Ett pinfärskt exempel på det vanliga missförstånd som media bidrar till genom att blanda ihop dyrutvunna energikällor med historiskt mycket lättutvunna och därmed mycket ekonomiskt lönsamma energikällor, rapporterade ASPO-Sverige om i måndags i ett utmärkt inlägg om olje -och gas hysterin i Israel.
Se intervjun med Tom Seyer nedan och fundera på om inte journalisten Betty Lie pressar Seyer lite väl hårt. Varför envisas så många journalister med att alltid säga att fakta kring klimatfrågan är en fråga "som kan debatteras" eller hävda att Seyer lägger fram ett (ur amerikansk synvinkel otvetydigt) ekonomiskt argument mot Keystone pipelinen "för att klimatargumentet inte gick hem". Vi är nog böjda att hålla med Seyer när han i slutet av intervjun säger att det "ekonomiska argumentet" snarare är ännu ett argument mot Keystone pipelinen...
Keystone XL pipeline som projektet heter är alltså en oljeledning som om den godkänns kommer transportera olja från oljesandutvinningen i Kanada genom USA och ner till Mexikanska golfen där den kan skeppas vidare till oljetörstiga köpare i hela världen.
Keystone XL Oljeledningen
Den föreslagna pipelinen är den gröna sträckan från Hardisty terminalen i Alberta, Kanada och den blå sträckan/förlängningen från Cushing i Oklahoma ut till Houston och Port Arthur i Texas och den vägen ut i Mexikanska golfen. Sedan tidigare motsätter sig Tom Seyer byggandet av Keystone pipelinen då det går stick i stäv med Obamas löften om större satsningar på åtgärder för att minska USA negativa påverkan på klimatet.
Denna gång motsätter sig dock Steyer Keystone -projektet med stöd av en oberoende rapport från Consumer Watchdog som visat att Keystone -projektet endast innebär att kanadensisk olja kan transporteras ut till den Mexikanska golfen och säljas till världsmarknadspriset Brent Crude som ligger högre än den nordamerikanska prissättning (West Texas Intermediate) WTI. Brent crude ligger i skrivande stund på över 108,1 dollar/fat medan WTI just nu ligger på 105,3.
Prisskillnaden är betydligt mindre än tidigare då det kunde skilja 20-30 dollar mellan Brent och WTI priset men 2-3 dollar är fortfarande tillräckligt mycket för att kanadensiska oljebolagen ska tjäna betydligt mer på att skeppa olja ut via Mexikanska golfen till världsmarknadspriset Brent. Kanske av än större betydelse är att Kanada genom Keystone når fler köpare än endast överbelånade USA som alltså har råd att betala ett högre pris utan invånarna skriker över bränslepriserna ändå till Washington.
Den som trodde att Kanada har råd att skeppa olja till grannen USA av ren givmildhet får tänka om. I december förra året kom tex Bank of America Merril Lynch ut med en rapport där man beräknade att den kanadensiska oljesanden är så kostsam att utvinna att den i genomsnitt kräver ett oljepris på hela 113 dollar per fat bara för att det ska vara lönsamt att utvinna oljan.
Enligt rapporten av Consumer Watchdog får USA cirka 30 dollar per fat rabatt på kanadensisk olja idag vilket alltså skulle försvinna om den kanadensiska oljan slussades vidare genom Keystone pipelinen och erbjuds på världsmarknaden via Mexikanska golfen istället.
Som vi skrivit om så många gånger tidigare är det lönsamheten i utvinningen av oljan som är intressant inte hur mycket olja det finns i backen. Dvs när energin det går åt utvinna oljan stiger och det krävs ytterligare mer energi att göra oljan brukbar som bränsle och liknande blir slutpriset hela tiden högre, något som är långsiktigt ohållbart ekonomiskt. Dagens ekonomi bygger nämligen på tillväxt med hjälp av billig energi inte stagnation eller en ekonomi som inte kan växa då energin blir för dyr för att transportera varor runt klotet i ökande omfattning.
Ett pinfärskt exempel på det vanliga missförstånd som media bidrar till genom att blanda ihop dyrutvunna energikällor med historiskt mycket lättutvunna och därmed mycket ekonomiskt lönsamma energikällor, rapporterade ASPO-Sverige om i måndags i ett utmärkt inlägg om olje -och gas hysterin i Israel.
Se intervjun med Tom Seyer nedan och fundera på om inte journalisten Betty Lie pressar Seyer lite väl hårt. Varför envisas så många journalister med att alltid säga att fakta kring klimatfrågan är en fråga "som kan debatteras" eller hävda att Seyer lägger fram ett (ur amerikansk synvinkel otvetydigt) ekonomiskt argument mot Keystone pipelinen "för att klimatargumentet inte gick hem". Vi är nog böjda att hålla med Seyer när han i slutet av intervjun säger att det "ekonomiska argumentet" snarare är ännu ett argument mot Keystone pipelinen...
2013-07-15
Läckt IMF rapport indikerar: Riskerna för USA:s och Europas ekonomi "betydligt större än befarat"
I en synnerligen läsvärd artikel av finansrådgivaren Daniel Amerman i Financial Sense kan vi läsa om implikationerna för USA:s och Europas ekonomi av den rapport IMF som Wall Street Journal kom över i början av juni i år.
I den interna IMF -rapporten som var sekretessbelagd som "strikt konfidentiell" står det bland annat att läsa hur IMF grovt undervärderade skadan åtstramningen av lånen till Grekland skulle få på landets ekonomi. Vidare medger IMF att trots vetskapen om Greklands eskalerande skulder de senaste sex åren "böjde man på reglerna" för att få det att framstå som att det landet var på rätt väg och därmed kunde få fortsatta lån. Grekland uppfyllde inte tre av fyra kriterier för utlåning av IMF.
Men Greklands katastrofala ekonomiska utveckling kanske många tycker är gammal skåpmat, för även om Europas skuldkris fortsätter att fördjupas slår ju USA:s börser nya rekord samtidigt som media felaktigt fortsätter att rapportera om Gas och olje hysterin i landet (trots att det är inget annat än en övergående bubbla likt guldruschen i Klondyke).
Daniel Amerman skriver i sin "måste läsas" -artikel bland annat att IMF inte tvingade Grekland till någon balanserad budget utan endast "krävde" en reducerad nivå av underskottet. Vad som är intressant är dock att IMF beräknade att en minskning av det grekiska underskottet skulle få Greklands ekonomi att krympa med 5,5% men upptäckte till sin stora förvåning att Greklands ekonomi krympte med hela 17%. Vidare räknade IMF med att arbetslösheten skulle stiga till 15% vilket ansågs "besvärande" men nödvändigt för att få Grekland att minska sina offentliga utgifter och statliga underskott.
IMF konstaterar dock till sin häpnad i rapporten att arbetslösheten steg till 25% vilket ställer teorier om åtstramningspolitikens verkliga effektivitet på ända.
Amerman menar dock att det finns viktiga lärdomar om IMF:s fundamentala felprognoser när det gäller världens största artificiella skuldekonomi, nämligen USA.
För om världens ledande ekonomer kan pricka så fel när det gäller Grekland varför skulle de inte göra det för USA?
Amerman pekar bland annat på det oroande faktum att USA på många sätt blivit alltmer likt den grekiska ekonomin, faktum är att den amerikanska ekonomi idag i flera avseenden är värre däran än Grekland var före landets skuldkris rullade över klippkanten.
För hur har USA:s ekonomi egentligen lyckats hålla sig på fötter sedan finanskrisen bröt ut 2008?
Jo samtidigt som den privata sektorn krympt från 65% (2008) av hela amerikanska ekonomin till 57% idag, har den offentliga sektorn expanderat från att utgöra 35% av landets ekonomi 2008 till dagens nivå på hela 43%.
Som vi skrivit om tidigare har Onkel Sam sedan 2008 (amerikanska staten) kallat in Fedi och med olika stimulansåtgäder pumpat in artificella pengar i ekonomin i aldrig tidigare omfattning. Detta alltså helt utan motsvarande skatteintäkter eller snarare någon ökning av faktiskt producerade värden i ekonomin som stödjer dessa enorma stimulanser.
Mer konkret, USA:s privata sektor har krympt med cirka 1 biljon dollar (1000 miljarder dollar) per år sedan 2008 och satsningar på den offentliga sektorn vuxit motsvarande mycket för att den amerikanska ekonomin inte ska kollapsa under trycket av den privata ekonomins tillbakagång.
Kontentan av ovan: Om Grekland får stå som exempel för vad som händer när en ekonomi inte längre kan bäras av fortsatt växande skulder/ökade lån innebär detta att när (inte om, endast en tidsfråga) USA minskar sina investeringar i den offentliga sektorn till exempelvis 2007 års nivåer (historiskt "normala nivåer), skulle USA:s totala ekonomi (privat och offentlig sektor) krympa med mellan 8-10%.
Detta skulle kasta USA in i en djup depression. För att vidare förstå att detta i högsta grad är en möjlighet pekar Amerman på att detta skulle innebära arbetslöshetsnivåer på mellan 25-30% (vilket är högre än under 1930-talets högsta nivåer på drygt 20%).
Läs Daniel Amermans artikel och fundera själva.
I den interna IMF -rapporten som var sekretessbelagd som "strikt konfidentiell" står det bland annat att läsa hur IMF grovt undervärderade skadan åtstramningen av lånen till Grekland skulle få på landets ekonomi. Vidare medger IMF att trots vetskapen om Greklands eskalerande skulder de senaste sex åren "böjde man på reglerna" för att få det att framstå som att det landet var på rätt väg och därmed kunde få fortsatta lån. Grekland uppfyllde inte tre av fyra kriterier för utlåning av IMF.
Men Greklands katastrofala ekonomiska utveckling kanske många tycker är gammal skåpmat, för även om Europas skuldkris fortsätter att fördjupas slår ju USA:s börser nya rekord samtidigt som media felaktigt fortsätter att rapportera om Gas och olje hysterin i landet (trots att det är inget annat än en övergående bubbla likt guldruschen i Klondyke).
Daniel Amerman skriver i sin "måste läsas" -artikel bland annat att IMF inte tvingade Grekland till någon balanserad budget utan endast "krävde" en reducerad nivå av underskottet. Vad som är intressant är dock att IMF beräknade att en minskning av det grekiska underskottet skulle få Greklands ekonomi att krympa med 5,5% men upptäckte till sin stora förvåning att Greklands ekonomi krympte med hela 17%. Vidare räknade IMF med att arbetslösheten skulle stiga till 15% vilket ansågs "besvärande" men nödvändigt för att få Grekland att minska sina offentliga utgifter och statliga underskott.
IMF konstaterar dock till sin häpnad i rapporten att arbetslösheten steg till 25% vilket ställer teorier om åtstramningspolitikens verkliga effektivitet på ända.
Amerman menar dock att det finns viktiga lärdomar om IMF:s fundamentala felprognoser när det gäller världens största artificiella skuldekonomi, nämligen USA.
För om världens ledande ekonomer kan pricka så fel när det gäller Grekland varför skulle de inte göra det för USA?
Amerman pekar bland annat på det oroande faktum att USA på många sätt blivit alltmer likt den grekiska ekonomin, faktum är att den amerikanska ekonomi idag i flera avseenden är värre däran än Grekland var före landets skuldkris rullade över klippkanten.
För hur har USA:s ekonomi egentligen lyckats hålla sig på fötter sedan finanskrisen bröt ut 2008?
Jo samtidigt som den privata sektorn krympt från 65% (2008) av hela amerikanska ekonomin till 57% idag, har den offentliga sektorn expanderat från att utgöra 35% av landets ekonomi 2008 till dagens nivå på hela 43%.
Som vi skrivit om tidigare har Onkel Sam sedan 2008 (amerikanska staten) kallat in Fedi och med olika stimulansåtgäder pumpat in artificella pengar i ekonomin i aldrig tidigare omfattning. Detta alltså helt utan motsvarande skatteintäkter eller snarare någon ökning av faktiskt producerade värden i ekonomin som stödjer dessa enorma stimulanser.
Mer konkret, USA:s privata sektor har krympt med cirka 1 biljon dollar (1000 miljarder dollar) per år sedan 2008 och satsningar på den offentliga sektorn vuxit motsvarande mycket för att den amerikanska ekonomin inte ska kollapsa under trycket av den privata ekonomins tillbakagång.
Kontentan av ovan: Om Grekland får stå som exempel för vad som händer när en ekonomi inte längre kan bäras av fortsatt växande skulder/ökade lån innebär detta att när (inte om, endast en tidsfråga) USA minskar sina investeringar i den offentliga sektorn till exempelvis 2007 års nivåer (historiskt "normala nivåer), skulle USA:s totala ekonomi (privat och offentlig sektor) krympa med mellan 8-10%.
Detta skulle kasta USA in i en djup depression. För att vidare förstå att detta i högsta grad är en möjlighet pekar Amerman på att detta skulle innebära arbetslöshetsnivåer på mellan 25-30% (vilket är högre än under 1930-talets högsta nivåer på drygt 20%).
Läs Daniel Amermans artikel och fundera själva.
2013-07-12
När utvecklingen styr oss bort från hållbarheten
Ett varmt rekommenderat tips så här i semestertider är dokumentären "Stadens Själ" som sändes på Svt i lördags. För er som missat den är det bara navigera er till Svt-play där dokumentären kan ses i in sin helhet fram till den 5:e augusti.
Dokumentären av frilansfilmaren Anders Wahlgren är från 1992 men känns högaktuell och på många sätt tidlös. Wahlgren tar oss till Klarakvarteren i Stockholm och andra delar av Sverige där ett tidigare blomstrande småstadsliv eller kvartersliv fått stå tillbaka för stora köpcenter och utbyggnad av bilvägar och järnväg allt i utvecklingens namn.
I storstäderna finns endast isolerade parker kvar som ibland påminner oss om att mänskligheten är en liten del av något mycket större. Att vi endast är varelser som lever av det naturen kan förse oss med och därför gör gott i att respektera den och hela tiden leva i harmoni med dess flöden och gränser.
Wahlgren visar att i utvecklingens namn har de många små företagen och kvarteren ersatts av parkeringshus i betong och asfalterad väg. Oavsett vad man tycker om det kulturella arvet i gamla byggnader och stadsdelar är det just bevarandet av småskaligheten och därmed ett sunt förhållningssätt till konsumtion och produktion av de lokala som vi gillar med dokumentären.
För oss som är insatta i effekterna av Peak Oil på vårt högteknologiska samhälle framöver känns mycket av problematiken igen. Småskalighet och äkta hållbarhet ses idag ibland som något fult och bakåtsträvande då det hämmar den tillväxt av ekonomin som så många tror kan fortsätta i oändlighet. I själva verket är en lokal ekonomi det enda möjliga och i längden hållbara för att hantera en minskad tillgång till billig energi i form av främst råoljan.
Som vi skrivit så många gånger tidigare på denna blogg innebär det faktum att världens råoljeproduktion snart börjar minska att världen tvingas ställa om från en global ekonomi till en mer regionalt och lokalt förankrad ekonomi.
Litet är inte bara vackert, det är starkt och resilient också. En ekonomi som blir för enformig, med skuldbaserade banker överallt och samhällen beroende av samma superelixir överallt (billig, ökad tillgång till olja) kan bara gå en väg. I naturen överlever det som kan anpassa sig bäst för förändringar och gör det endast under längre perioder om det finns många olika livlinor för att hantera just olika förändringar.
Detta är just vad småskaligheten alltid försett oss med, olika alternativ, olika levebröd och inkomster eller valutor som inte står och faller när några få saker inte längre fungerar.
Dagens globala ekonomi står dock och faller med ett globalt banksystem som bygger på lån från framtiden som ska betalas med en ökad tillgång av billig energi. Detta alltså energi som vi ännu inte fått tillgång till men heller aldrig kommer få, åtminstone till ett pris vi har råd att upprätthålla en global ekonomi med.
Se dokumentären och fundera själva.
Dokumentären av frilansfilmaren Anders Wahlgren är från 1992 men känns högaktuell och på många sätt tidlös. Wahlgren tar oss till Klarakvarteren i Stockholm och andra delar av Sverige där ett tidigare blomstrande småstadsliv eller kvartersliv fått stå tillbaka för stora köpcenter och utbyggnad av bilvägar och järnväg allt i utvecklingens namn.
I storstäderna finns endast isolerade parker kvar som ibland påminner oss om att mänskligheten är en liten del av något mycket större. Att vi endast är varelser som lever av det naturen kan förse oss med och därför gör gott i att respektera den och hela tiden leva i harmoni med dess flöden och gränser.
Wahlgren visar att i utvecklingens namn har de många små företagen och kvarteren ersatts av parkeringshus i betong och asfalterad väg. Oavsett vad man tycker om det kulturella arvet i gamla byggnader och stadsdelar är det just bevarandet av småskaligheten och därmed ett sunt förhållningssätt till konsumtion och produktion av de lokala som vi gillar med dokumentären.
För oss som är insatta i effekterna av Peak Oil på vårt högteknologiska samhälle framöver känns mycket av problematiken igen. Småskalighet och äkta hållbarhet ses idag ibland som något fult och bakåtsträvande då det hämmar den tillväxt av ekonomin som så många tror kan fortsätta i oändlighet. I själva verket är en lokal ekonomi det enda möjliga och i längden hållbara för att hantera en minskad tillgång till billig energi i form av främst råoljan.
Som vi skrivit så många gånger tidigare på denna blogg innebär det faktum att världens råoljeproduktion snart börjar minska att världen tvingas ställa om från en global ekonomi till en mer regionalt och lokalt förankrad ekonomi.
Litet är inte bara vackert, det är starkt och resilient också. En ekonomi som blir för enformig, med skuldbaserade banker överallt och samhällen beroende av samma superelixir överallt (billig, ökad tillgång till olja) kan bara gå en väg. I naturen överlever det som kan anpassa sig bäst för förändringar och gör det endast under längre perioder om det finns många olika livlinor för att hantera just olika förändringar.
Detta är just vad småskaligheten alltid försett oss med, olika alternativ, olika levebröd och inkomster eller valutor som inte står och faller när några få saker inte längre fungerar.
Dagens globala ekonomi står dock och faller med ett globalt banksystem som bygger på lån från framtiden som ska betalas med en ökad tillgång av billig energi. Detta alltså energi som vi ännu inte fått tillgång till men heller aldrig kommer få, åtminstone till ett pris vi har råd att upprätthålla en global ekonomi med.
Se dokumentären och fundera själva.
2013-07-09
Bondskurk eller pionjär?
Tips på sommarläsning eller varför inte sommarlyssning.
Den nyligen bortgångne råvaruhandlaren Marc Rich var i
mångas ögon en kontroversiell person medan andra betraktade honom som en pionjär. En man som bröt de sju systrarnas kartell över oljehandel som slutligen ledde till skapandet av dagens spotmarknad.
Vad man nu än anser så kan man enkelt konstatera att Rich på egna meriter lätt hade platsat i en bok skriven av Ian Flemming eller John le Carré.
Vad man nu än anser så kan man enkelt konstatera att Rich på egna meriter lätt hade platsat i en bok skriven av Ian Flemming eller John le Carré.
Några av ingredienserna var förbjudna affärer med Iran, oljepipelines mellan Iran och Israel, finansiering av Mossad -operationer, flykt från omfattande åtal i USA, komplott där amerikanska agenter planerar kidnappa honom och slutligen benådad av dåvarande president Bill Clinton 2001 efter påtryckningar från Israeliska vänner.
I början av 1990-talet sålde han sin råvaruhandelsverksamhet, samma bolag som kom att utgöra grunden till dagens Glencore-Xstrata.
Daniel Ammann författaren till boken The King of Oil: The Secret Lives of Marc Rich” som kom ut 2009, fick av den
mycket ljusskygge Marc Rich tillåtelse att skriva en biografi om honom. Ammann intervjuades 2010 av Jim Puplava på Financial Sense där han i den 45 minuter långa podcasten där han bland berättar om Richs affärer med Ayatollah Khomeini’s Iran, Fidel Castro’s Kuba, apartheids Sydafrika och det tysta samarbetet med israelisk och amerikanska underrättelsetjänster. Hur som haver stort nöje även för den som inte orkar läsa boken.
2013-07-07
Intervju med två beslutsamma bröder som vågar gå före
Vi har i flera tidigare inlägg skrivit om Elon Musk -entreprenören, ingenjören och visionären bakom bland annat Paypal, Tesla Motors, SpaceX och en av grundarna av Solarcity (USA:s nu största solcellsinstallatör och leverantör av solel som leds av Elons två kusiner).
Det finns otaliga intressanta intervjuer med denna mycket speciella man på tuben. Musk jämförs tex redan nu med Steve Jobs (en av Apples grundare) men en lite extra intressant intervju för bloggens läsare är den nedan. Detta då det är enda gången Elon Musks bror, Kimbal Musk är med i samma intervju. Det Elons bror ägnar sig åt är nämligen inte mindre beundransvärt än det Elon Musk försöker åstadakomma...
Den som är intresserad av nyheter kring Tesla Motors har säkert inte missat hur elbilsföretaget snabbt bygger ut ett nät av supersnabba laddstationer i USA där ägare av en Tesla Model S kan ladda 2/3 av bilens 85kw batteri på ca 20-25min gratis. I grannlandet Norge bygger Tesla nu snabbladdstationer som kommer göra det möjligt att åka från norr till söder i landet, gratis med en Model S. Flera tusen model S är beställda i Norge och många kommer börja levereras nu juli när Tesla levererar sina första bilar till Europa i sommar.
Sverige då? Tesla kommer öppna ett service center och Showroom i Stockholm i vinter och efterfrågan på Model S kommer nog ta fart i Sverige framöver. Norge är dock största marknaden för Model S utanför Nordamerika vilket är förståeligt då Norge storsatsar på elbilar medan Sverige väntar på Volvo.
Den senaste nyheten från Tesla har sannolikt dock fått många av de mest tveksamma elbilsköpare att bli nyfikna över elbilens framtid. Tesla Motors demonstrerar nämligen i videon nedan att det går att åka på riktiga långresor minst lika bekvämt med en elbil, åtminstone om det är en Tesla Model S som med en fossilbränsledriven bil.
Vad sägs om att byta batteri när det börjar bli urladdat på en elbilsstation på 90 sekunder eller mer än dubbelt så snabbt som vid den snabbaste bränslepumpen? Du får sedan tillbaka ditt batteri på vägen hem när du passerar samma station du bytte ditt batteri (du kan alltså längs vägen byta till flera nyladdade batterier och få tillbaka just ditt batteri vid slutet av resan).
Se videon nedan och fundera själva.
Det finns otaliga intressanta intervjuer med denna mycket speciella man på tuben. Musk jämförs tex redan nu med Steve Jobs (en av Apples grundare) men en lite extra intressant intervju för bloggens läsare är den nedan. Detta då det är enda gången Elon Musks bror, Kimbal Musk är med i samma intervju. Det Elons bror ägnar sig åt är nämligen inte mindre beundransvärt än det Elon Musk försöker åstadakomma...
Den som är intresserad av nyheter kring Tesla Motors har säkert inte missat hur elbilsföretaget snabbt bygger ut ett nät av supersnabba laddstationer i USA där ägare av en Tesla Model S kan ladda 2/3 av bilens 85kw batteri på ca 20-25min gratis. I grannlandet Norge bygger Tesla nu snabbladdstationer som kommer göra det möjligt att åka från norr till söder i landet, gratis med en Model S. Flera tusen model S är beställda i Norge och många kommer börja levereras nu juli när Tesla levererar sina första bilar till Europa i sommar.
Sverige då? Tesla kommer öppna ett service center och Showroom i Stockholm i vinter och efterfrågan på Model S kommer nog ta fart i Sverige framöver. Norge är dock största marknaden för Model S utanför Nordamerika vilket är förståeligt då Norge storsatsar på elbilar medan Sverige väntar på Volvo.
Den senaste nyheten från Tesla har sannolikt dock fått många av de mest tveksamma elbilsköpare att bli nyfikna över elbilens framtid. Tesla Motors demonstrerar nämligen i videon nedan att det går att åka på riktiga långresor minst lika bekvämt med en elbil, åtminstone om det är en Tesla Model S som med en fossilbränsledriven bil.
Vad sägs om att byta batteri när det börjar bli urladdat på en elbilsstation på 90 sekunder eller mer än dubbelt så snabbt som vid den snabbaste bränslepumpen? Du får sedan tillbaka ditt batteri på vägen hem när du passerar samma station du bytte ditt batteri (du kan alltså längs vägen byta till flera nyladdade batterier och få tillbaka just ditt batteri vid slutet av resan).
Se videon nedan och fundera själva.
2013-07-05
Khan Academy: Framtidens skola och portal till lärande?
Vi minns många tiden vid skolbänken som ofta frustrerande och uttråkande. Kanske inte så konstigt när lärandet oftast går ut på att lyssna till en lärare som prompt följer och repeterar vad som står i en textbok. Vi ska "lära oss" genom övningar som sällan dammats av från utdaterade kunskaper eller framförallt blir applicerade på den verklighet vi ska skolas för som vuxna/färdigutbildade.
Varken barn i mellanstadiet eller vid universitet ser några konkreta kopplingar till varför just denna dags lektion/föreläsning är nyttig. Viktigast av allt har vi olika sätt att till oss kunskap och gör det olika snabbt beroende på vilken form vi ska ta in det, hur mycket tid vi får och i vilket sammanhang /miljö vi ska bearbeta och lära oss kunskapen osv.
Kunskap har väl alltid varit en prisfråga men Internet har i viss mån ändrat på detta. Vare sig i USA eller i Sverige ser vi hur alltfler ramlar ur eller inte ens får tillgång till utbildningssystemet, ett utbildningssystem som snart är så dåligt att den som har råd och möjlighet sannolikt snart väljer att utbilda sina barn och ungdomar hemma.
Men det finns hopp och lärare och skolor som är öppna i sinnet och bör ta sig en ordentlig titt på den video som följer nedan. Detta gäller likaså om man ska börja på Universitet och fruktar att man ska kugga tentor i matematik och/eller fysik eller om man är förälder till ett barn med svårigheter i skolan eller om man känner att man inte har tillräckliga kunskaper att hjälpa sina barn genom skolträsket.
Sannolikt visar de flera miljoner användare som nu använder Khan Academy med framgång och glädje att det är ett verktyg som ALLA kan ha nytta av! Presentation av Khan Academy? -se någon av nedanstående videos eller gå helt enkelt direkt till Khan Academy, det kan förändra ditt liv!
Salman Khan (grundare av Khan Academy), presentation vid Berkeley Universitetet, Kalifornien (Mars 2012):
En kortare presentation av Khan Academy av CBS 60 Minutes:
Trevlig fredag!
Varken barn i mellanstadiet eller vid universitet ser några konkreta kopplingar till varför just denna dags lektion/föreläsning är nyttig. Viktigast av allt har vi olika sätt att till oss kunskap och gör det olika snabbt beroende på vilken form vi ska ta in det, hur mycket tid vi får och i vilket sammanhang /miljö vi ska bearbeta och lära oss kunskapen osv.
Kunskap har väl alltid varit en prisfråga men Internet har i viss mån ändrat på detta. Vare sig i USA eller i Sverige ser vi hur alltfler ramlar ur eller inte ens får tillgång till utbildningssystemet, ett utbildningssystem som snart är så dåligt att den som har råd och möjlighet sannolikt snart väljer att utbilda sina barn och ungdomar hemma.
Men det finns hopp och lärare och skolor som är öppna i sinnet och bör ta sig en ordentlig titt på den video som följer nedan. Detta gäller likaså om man ska börja på Universitet och fruktar att man ska kugga tentor i matematik och/eller fysik eller om man är förälder till ett barn med svårigheter i skolan eller om man känner att man inte har tillräckliga kunskaper att hjälpa sina barn genom skolträsket.
Sannolikt visar de flera miljoner användare som nu använder Khan Academy med framgång och glädje att det är ett verktyg som ALLA kan ha nytta av! Presentation av Khan Academy? -se någon av nedanstående videos eller gå helt enkelt direkt till Khan Academy, det kan förändra ditt liv!
Salman Khan (grundare av Khan Academy), presentation vid Berkeley Universitetet, Kalifornien (Mars 2012):
En kortare presentation av Khan Academy av CBS 60 Minutes:
Trevlig fredag!
2013-07-03
Oljebarometern -3 Juli
Peak Oil måste läsas
Alaska’s Coal: Flashpoint for Coming Climate Battles, Richard Heinberg, Resilience.org, 2 Juli 2013
- för mer av Heinberg se gärna tidigare inlägg här
Energy Journal: A Central Asian Giant Stirs, The Wall Street Journal, James Herron, 1 Juli 2013
Reflections on the Conference on “Peak Oil: Challenges and Opportunities for the GCC Countries”, Robert Hirsch, ASPO-USA, 15 April 2013
South Sudan Resumes Crude Exports Through Sudan, Nichlas Bariyo, The Wall Street Journal, 1 Juli 2013
Obama’s new climate plan isn’t nearly enough, Chris Nelder, SmartPlanet, 26 Juni 2013
Ekonomicirkusen
Professor Lars P Syll och Bloomberg om den svenska bostadsbubblan, Lars Wilderäng, Cornucopia
-se även Bloombergs artikel här:
Swedish Credit Drives Frenzy in Dragon Tattoo Quarter, Janina Pfalzer & Niklas Magnusson, 11 Juni 2013
France's triumphant 'Joan of Arc' vows to bring back franc and destroy euro, The Telegraph, Ambrose Evans-Pritchard, 30 Juni 2013
Tense Egypt awaits army move after deadline, Aljazeera, 3 Juli 2013
Peru gold mine protesters want project scrapped, UPI, 2 Juli 2013
Det nya Kina
China closes oil, gas deal in Oklahoma, UPI, 2 Juli 2013
Heavy rainfall, strong wind bring clear day to Beijing, Lu Hui, Xinhuanet, 2 Juli 2013
Dussintals döda efter nya oroligheter i västra Kina, Joe Olsson, Inbeijing-följ Kina!,
Energi, Teknik & Övrigt
Elbilsmonster ska pressa rekord i Pikes Peak, Håkan Abrahamson, Ny Teknik, 26 Juni 2013
Ny Teknik misslyckas krascha Volvos testbil, Eddie Pröcki, Ny Teknik, 2 Juli 2013
Alaska’s Coal: Flashpoint for Coming Climate Battles, Richard Heinberg, Resilience.org, 2 Juli 2013
- för mer av Heinberg se gärna tidigare inlägg här
Energy Journal: A Central Asian Giant Stirs, The Wall Street Journal, James Herron, 1 Juli 2013
Reflections on the Conference on “Peak Oil: Challenges and Opportunities for the GCC Countries”, Robert Hirsch, ASPO-USA, 15 April 2013
South Sudan Resumes Crude Exports Through Sudan, Nichlas Bariyo, The Wall Street Journal, 1 Juli 2013
Obama’s new climate plan isn’t nearly enough, Chris Nelder, SmartPlanet, 26 Juni 2013
Ekonomicirkusen
Professor Lars P Syll och Bloomberg om den svenska bostadsbubblan, Lars Wilderäng, Cornucopia
-se även Bloombergs artikel här:
Swedish Credit Drives Frenzy in Dragon Tattoo Quarter, Janina Pfalzer & Niklas Magnusson, 11 Juni 2013
France's triumphant 'Joan of Arc' vows to bring back franc and destroy euro, The Telegraph, Ambrose Evans-Pritchard, 30 Juni 2013
Tense Egypt awaits army move after deadline, Aljazeera, 3 Juli 2013
Peru gold mine protesters want project scrapped, UPI, 2 Juli 2013
Det nya Kina
China closes oil, gas deal in Oklahoma, UPI, 2 Juli 2013
Heavy rainfall, strong wind bring clear day to Beijing, Lu Hui, Xinhuanet, 2 Juli 2013
Dussintals döda efter nya oroligheter i västra Kina, Joe Olsson, Inbeijing-följ Kina!,
Utvecklingen i Iran
Iran says new U.S. sanctions will complicate nuclear issue, Marcus George, Reuters, 2 Juli 2013
Opinion Why does Washington always get Iran wrong?, Trita Parsi & Reza Marashi, Aljazeera, 1 Juli 2013
Elbilsmonster ska pressa rekord i Pikes Peak, Håkan Abrahamson, Ny Teknik, 26 Juni 2013
Ny Teknik misslyckas krascha Volvos testbil, Eddie Pröcki, Ny Teknik, 2 Juli 2013