I Dagens Nyheter kan vi idag läsa om vad som kan bli århundradets transportmedel (åtminstone på jorden). Ja, dvs om inte Peak Oil och klimatets accelererade utveckling sätter stopp för planerna men det är möjligt och om det får bort bilarna från vägarna och flygplanen från luften är det kanske värt det.
Låt oss dock leka med tanken.
Ett öppet amerikanskt konsortium i samarbete med bland annat några av Kinas ledande forskningsingenjörer utvecklar just nu ett höghastighets-system där man ska kunna färdas i hastigheter upp till 6500 kilometer i timmen.
DN skriver att en resa mellan Stockholm och Göteborg skulle ta cirka 5 minuter.
Vad är detta då, trams? Nej faktiskt inte, det är tekniskt och fysiskt möjligt och kallas "Evacuated Tube Transportation Technology (ET3)". Tanken är att man transporteras i en kapseltub i vakumtunnlar där friktionen i princip är borta, eller på vad som kallas magnetisk levitation.
Men i brist på tid får ni läsa om ET3-detaljerna i DN:s artikel och framförallt se videon nedan:
Många frågor väcks givetvis. Även om det visar sig stämma att investeringarna som krävs tex är 10 gånger lägre än att bygga de höghastighetsbanor för tåg vi ser idag, måste någon som vanligt ta första steget och billigt blir det inte. I dagens finansiella läget blir det svårt...
Det hävdas att det kommer spara energi men hur mycket?
Men för oss som är insatta i Peak Oil hajar man till i videon när denna graf flashar förbi:
Det får en att undra, har det fattat? Eller bara ett sätta att marknadsföra detta projekt som viktigt, brådskande?
Detta för oss osökt över till Elon Musk, entreprenören och grundaren av Tesla Motors (som vi skrivit om tidigare), SpaceX och en av grundarna till Solarcity. Musk har nämligen länge hintat om en idé som påminner mycket ETT:s supersnabba tubtransportsystem. Elon blev nyligen intervjuad vid All Things Digital -konferensen i USA och där beskrev Elon hyperloopen som en kombination av: en Raygun (tänk sciencefiction laserpistol), en Concorde och ett lufthockeybord.
Detta har väckt stor uppståndelse bland amerikanska journalister...
Intervjun med Elon Musk var mycket intressant på många sätt och ju mer man läser och ser av Elon Musk förstår man dels hur intelligent han är och dels hur han åstadkommer saker som i princip ingen säger är möjliga och hur han samtidigt motarbetas på nästan alla fronter och ändå lyckas. Man bör hålla detta i minnet när Elon Musk säger att hyperloopen är möjlig "men någon annan får göra den" . Musk har ju fullt upp med att ta mänskligheten till Mars, visa att elbilar kan konkurrera med bränslemotorbilar och med sina kusiner vid Solarcity, se till att princip alla amerikaner kan få solceller på taket utan att betala en dollar (du betalar bara elräkningen inte för solcellsinstallationen, vilket elbolagen i USA nu på allvar börja frukta).
Efter den 20 Juni, när Tesla Motors kommer ut med ännu "en stor nyhet", kan Elon avslöja mer om hyperloopen. Då vet vi mer om ETT:s transportsystem är samma sak eller något bättre/sämre än Elons hyperloop (hyperloopen är dock inget Elon hittat på själv, säger han ju).
Ta er tid och se intervjun, det är väl värt det!
Fortsatt trevlig helg!
Det här är intressant. Det kan utgöra en av de få chanserna att få ordning på den här världen.
SvaraRaderaHej. Ja sannerligen men det återstår dock otaliga frågetecken som finansiering, motarbetning från redan etablerade intressen etc men om det genomför snabbt och håller vad det lovar i fråga om eneribesparingar och är hållbart för miljön, kan det bli en sann revolution och en som planeten verkligen behöver (ur ett människoperspektiv).
Raderamvh
Johan
Detta löser inte på något vis problemet med ett exponentiellt växande penningsystem och vakuum framställs inte utan energitillförsel. Banorna tillverkas inte utan insatsmaterial i stora mängder. Liksom dess transport, montering, mm. Plus att kreditpengar måste "investeras" och de ska som bekant återbetalas med en ränta. Men i en värld med skuldfria pengar skulle detta, vid en hastig anblick, faktiskt kunna vara intressant.
SvaraRaderaJag ser inte heller Hyperloop som lösning eller ens dellösning av Världens problem idag och framgent. De tar upp en stor del av infrastrukturresurserna, men ger inga direkta vinster tillbaka till samhället eller flertalet medborgare. Den ersätter – i utbyggt skick – några flyglinjer, men knappast så man kan lägga Hyperloop i den positiva vågskålen för klimatets bästa. Detta anser jag, trots att jag är en teknikfantast av stora mått. Jag skulle gärna åka på en resa med Hyperloop, men det hamnar i så fall på nöjeskontot. Ännu mer fantastisk upplevelse vore en resa med Folkbanan ovan trädtopparna! Där har man betydligt lägre investeringar i ett system som ersätter massor av andra, skadliga transporter och samhället liksom näringsliv och folkflertalet skulle tjäna stort även ekonomiskt på ett dylikt system.
Radera