2013-03-04

Ett nytt sätt att förflytta sig: Uppsala Solar Skyways



Uppsala International Instiute of Sustainable Transportation har bildats för att hitta hållbara kommunikationslösningar i städer av varierande storlek, Uppsala är vad man hoppas på just nu.

Podcars som ni ser i videon ovan är en sådan lösning. I samarbete med Swenson Solar som leds av uppfinnaren och entreprenören Ron Swenson har man nu ett projekt på gång i Uppsala som verkar mycket lovande. Svenska Beamways från Linköping är även involverade i projektet. Podcars är energieffektiva och skulle inte kräva en omfattande ombyggnation av infrastruktur. Faktum är att mycket av befintliga broar och liknande skulle kunna utnyttjas.

Podcars kan i mångt och mycket ersätta behovet av bilen och därmed bidra till att minska oljeanvändningen avsevärt och samtidigt göra resandet både bekvämt och roligt. Johan Landgren, en av undertecknade bloggare har fått tillfälle att träffa Ron Swenson vid ett flertal tillfällen under sitt deltagande vid ASPO-USA:s energikonferenser i Washington DC 2010 och 2011. Swenson är en mycket trevlig och klok svenskättling, vars svenska farfar flyttade till USA för många år sedan och Swenson har varit i Sverige många gånger.

Swenson sitter med i ASPO-USA:s styrelse sedan många år och har länge kämpat för att sprida kunskapen om Peak Oil och vad man kan göra för att möta en framtid med stigande energipriser/minskad tillgång till billig olja. Swenson har en imponerande karriär bakom sig som ni kan läsa mer om här. Vi får hoppas att projekt som detta överlever och sprider sig!
Det finns givetvis inga enkla lösningar för konsekvenserna av Peak Oil men en elektrifiering av transportnätet med småskalighet och energieffektivitet som riktmärken, är en bra början.

Nedan en annan video som kan vara av intresse, förvisso från 2007 men tanken är densamma.

2 kommentarer:

  1. Jaha? Och hur blir det med det mekaniska slitaget i upphängningarna av commutervagnarna?

    Anders

    SvaraRadera
  2. Hej! Slitage, självklart men varför skulle det inte vara hanterbart?
    Jag är medveten om att ju större/längre podcarbanorna blir dessdå större och svårare blir slitaget att hantera. Är dock inte tillräckligt informerad för att säga hur stort slitaget på dessa banor kan väntas bli och därmed hur dessa kan hanteras i ett post peak oil scenario. Kanske någon annan vet?

    Vet dock att Ron Swenson o andra förespråkare för podcarsbanorna betonat vikten av att banorna blir mest energieffektiva och intressanta när de främst täcker in det viktigaste delarna av städerna och inte ska ses som ett substitut för tåg mellan städer och landsbyggd eller mellan städerna.

    mvh
    Johan


    SvaraRadera

Kommentarer bör hållas till bloggartikelns ämne. Håll god ton.