Sidor

2012-10-17

Elbilens hämnd, supermiljöbilspremien en framgång

Ibland är det lustigt hur media kan vända kappan efter vinden eller snarare som i detta fall stoppa in kappan i garderoben trots att alla indikatorer tyder på att en storm är på väg, i detta fall en elektrisk storm.

Vi har tidigare skrivit om att regeringens så kallade supermiljöbilspremie inte på något sätt kan tolkas som en flopp, när den inte ens annonserats ut ordentligt på Transportstyrelsens hemsida så folk kunde bli medvetna om dess existens och hur den rent praktiskt kunde erhållas vid köp av en elbil (vid tidpunkten då media framställde satsningen som en flopp för några månader sedan).

Nu visar det sig (föga förvånande) att pengarna som skulle räcka till 500 elbilar för supermiljöbilspremien för detta år (2012) snart är slut. Detta bör säga ganska mycket om vart vi är på väg och att alltfler svenskar kan tänka sig att köra en elbil.  500 elbilar är en droppe i havet, javisst men att svenskarna trots elbilens dåliga eller obefintliga reklam kontra bensin/diesel+hybrid –bilens fullständiga dominans, regeringens extremt dåliga marknadsföring av supermiljöbilspremien och Sveriges obefintliga infrastruktur för elbilen i form av snabbladdstationer eller incitament som Norge där det storsatsas för att få konsumenter att inse fördelarna och möjligheterna med en elbil ja allt detta till trots är alltså trenden ändå att elbilen lockar alltfler svenskar.

Dagens Industri citerar Lena Ek:
 ”Det tar alltid lite tid innan ett regelverk blivi känt. Vissa räknade ut satsningen, men de nya siffrorna visar att det var riktig”. Knack knack, är det någon hemma!? Nej inte väntade man på implementeringen av ett regelverk, snarare drar tankarna till en väntan på Volvo…och vadå ”vissa räknade ut satsningen”-snart sagt hela media -Sverige drog åt samma håll! 

Den som inte känner till historien kanske tror att oljebilen vann över elbilen, järnvägen och spårvagnarna i ett "fair game" där oljebilen (bränslemotorn) vann i fråga om ekonomi, energieffektivitet och ja stil. Sanningen är så långt från denna beskrivning som man kan komma och i brist av tid utvecklar vi inte detta mer än att understryka att när särintressen som sitter på ett framgångskoncept (bränslemotorn) och har tillgång till vad som tycktes (30-talet och framåt) vara oändliga mängder billig olja, ja när dessa får styra och detta får pågå i över 80 år ja då kan det knappast väntas att en återelektrifiering av transportnätet ska ske över en natt eller utan motstånd!

Peak Oil "löses" tyvärr inte av elbilen, massiv utbyggnad av järnvägsnätet eller olika elektriska färdmedel som bara kan ersätta delar av oljeflottan idag men de kan helt klart dämpa landningen ja eller göra omställningen från en globalt producerande fossilbränsleekonomi till en lokalt och regionalt producerande hållbar ekonomi, klart lättare. Olika länder och regioner har olika förutsättningar för eltransportnät så att säga att det fungerar/ej fungerar på en plats betyder inte att det kommer fungera/ej fungera överallt.

Den som funderar på att köpa en ny bil (oavsett behov eller skäl) bör fundera på att göra en livstidskalkyl över kostnaderna kopplade till fordonet och där lägga in som tyngsta post: drivmedelskostnaden. Oljepriset kommer bara att fortsätta att stiga och därmed  bensin/dieselpriserna och smärtan vid pumpen. Bensinpriset är idag runt 15kr/litern i Sverige, vad tror ni det ligger om 5 år? 10år? Vad kostar en elbil i laddning och underhåll under dess livslängd? Kanske är inte en elbil så dyr när allt kommer omkring? Man bör åtminstone fundera i dessa banor innan man avfärdar en elbil som kanske kostar 100-150 tusen mer i inköpskostnad idag än "motsvarande" bensin/diesel/hybrid-bil.   

Ibland undrar man om inte en liten John D. Rockefeller sitter vid varje redaktion, bilfirma och regeringskansli och trycker och drar i några magiska trådar som skickligt utmanövrerar alla seriösa konkurrensförsök av transportmedel som inte drivs av olja…frågan blir osökt om elbilen är en flopp eller en propp i oljeindustrins öga...vi lutar åt det senare!

2 kommentarer:

  1. Bensin var en billig biprodukt från lysfotogentillverkningen, oljan forsade från nya källor och även om elbilar räckte för stadsbors vardagstransporter var efterfrågan på starkare motorer med långa driftstider enorm inom jordbruket, godstransporter, för bussar och för militären.

    Det behövs inga konspirationsteorier för att förklara varför förbränningsmotorn vann över elbilen i början av 1900 talet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Magnus! Precis som många andra generationer med billig olja praktiskt taget i modersmjölken är du färgad av dess magi men för att förstå varför vi idag inte åker runt i elbilar eller har en infrastruktur byggd på tåg och spårvagnar utan istället gjort oss helt beroende av farkoster drivna av framförallt produkter utvunna ur råoljan, är lite elbilshistoria nödvändig. Det kommer nämligen visa sig att det inte framförallt var gasens och bensinens egenskaper vilka bland annat förlängde bilens räckvidd som konkurerade ut elbilen.
      1920 gjordes 90% av alla resor i USA med eldrivna tåg och endast en av tio amerikaner ägde vid denna tidpunkt en bil. Detta skulle dock snabbt förändras. Oljeindustrin och framförallt bilindustrin hade nämligen andra planer och intressen. General Motors (GM) förlorade pengar och kunde inte konkurera med järnvägen.

      Eftersom GM tillverkade bilar och bussar inleddes en anti-järnvägskampanj under 1930-talet där även Standard Oil och företaget Tire & Rubber (Däck & Gummi) deltog. 1936 bildade de tre tillsammans National City Lines som 1938 följdes av Pacific City Lines och efter 2:a Världskriget, 1946 ledde till bildandet av American City Lines. De hade alla samma syfte: att köpa upp järnvägslinjer och montera ner dem. Genom en kombination av utpressning, uppköp och nermontering av järnvägslinjerna och mutor av högt uppsatta tjänstemän inom järnvägen lyckades man motorisera hela 90% av dessa järnvägssystem. Bevis för detta faktum återfinns i bland annat ett åtal en federal jury riktade mot GM 1949. GM anklagades för ”kriminell konspiration” som gjort slut på Los Angeles järnvägssystem.

      1974 utreddes den amerikanska bilindustrins roll i förstörandet av passagerarjärnvägen (light rail system) i USA av en kommitté i Senaten. Vid denna tidpunkt fanns det dock inte längre någon järnväg kvar att tala om. Dessutom hade GM blivit för stort och betydelsefullt för den amerikanska identiteten. Bilen var ju själva symbolen för framgång och den amerikanska friheten.

      När vi skriver om John D. Rockefeller ovan är det på inget sätt en konspiration utan var menat som en symbolisk beskrivning av vad som faktiskt skett och fortfarande sker, dvs världens största företag (Standard Oil) och världens största bilföretag (GM)s hela affärsverksamhet byggde på en expansion och kontroll över konsumtionen och marknadsföringen av olja/bensinen. Tillsammans med andra företag med samma intressen har de sedan sin tillkomst gjort allt för minimera och tom eliminera konkurrensen av andra produkter, där elbilen bara är ett av många exempel.

      Konspiration, inte en chans på planeten. Logiskt, historiskt och ett bittert faktum-ja!
      mvh
      Johan

      Radera

Kommentarer bör hållas till bloggartikelns ämne. Håll god ton.