Det
är säkert många som nu antingen inlett sin sommarsemester eller intensivt
planerar för den! Undertecknade bloggare (Johan Landgren & Roberth Hansson)
har även vi mycket att stå i just nu med bland annat skrivandet på vår bok om
Peak Oil och hoppas våra läsare därför står ut med lite färre inlägg än vanligt
under sommarveckorna.
BP
Statistical Review of World Energy nu ute
Först
vill vi passa på att uppmärksamma läsarna på att BP Statistical Revew of World
Energy nu kommit ut med sin årliga rapport. Rapporten är den mest omfattande
och citerade rapporten som ges ut med data över oljeproduktion, oljekonsumtion
osv. Observera dock att BP i sin statistik inkluderar vätskor som flytande
naturgas. Siffrorna för oljeproduktionen tex blir därför vilseledande då råoljeproduktionen för världen sedan 2005 fortfarande ligger
på ungefär samma nivå. Amerikanska energimyndigheten EIA redovisar dock oljeproduktionen utan att ta med flytande
naturgas.
Vi
låter läsarna själva lusläsa BP:s rapport i trädgården (el på balkongen?) men
vill man redan nu ha en bra sammanfattning av rapporten rekommenderar vi Robert Rapiers inlägg på Energy Bulletin.
Missa
inte heller Robert Rapiers blog: R-Squared Energy Blog
BP
-Rapporten finns för nedladdning här!
Kom
ihåg att Peak Oil handlar om att vi nått (el snart når) den maximala
produktionstakten av den billiga råoljan i världen och vad det innebär för
förändringar för vår nuvarande livsstil. Dagens samhälle och ekonomiska modell
förutsätter nämligen billigt flytande bränsle, när detta inte längre ökar och
sedermera minskar måste samhället ställa om. Inga alternativ i den omfattning
eller till det energiinnehåll som den billiga råoljan förser oss med idag
existerar eller kan väntas ersätta den inom överskådlig framtid.
Därmed
inte sagt att alternativ som elbilar, solceller, utbyggt järnvägsnät mm kommer
bli mycket viktiga i en övergångsperiod och kunna underlätta
omställningsarbetet till en ny mer regional och lokalt producerande ekonomi. VI
MÅSTE KÖPA TID! Att tala om ”Peak Oil everything” och bara avfärda alla
”alternativ” som tex elbilar för att nettoenergin inte räcker till eller för
att elbilen i dess nuvarande form kräver billig olja för att produceras eller
för att Lititiumet till elbilsbatterierna i världen är begränsat innebär inte
att elbilen kan tjäna ett syfte och vara ett kompletterande transportmedel.
Att
vara realist innebär att varken låta sig helt styras av sin egen övertygelse
eller avfärda nya tankar för att de emotsäger/eller nyanserar den man redan
besitter. Därmed inte sagt att alla eller ens särskilt många relativt mot idag
kommer åka runt i elbilar i framtiden för att infrastruktur mm kommer se mycket
annorlunda ut.
Givetvis
finns risken att man målar upp elbilen som en universell lösning eller räddning
när oljeproduktionen minskar men att avfärda den helt som ett komplement
underminerar istället dess fulla potential som omställningsmekanism till ett
hållbarare samhälle. Endast om elbilen byggs med vetskapen om Peak Oil som förestånde realitet fungerar den i omställningen.
Poängen är helt enkelt att bara för att elbilen inte
fungerar globalt innebär det inte att den kan fungera lokalt och regionalt,
åtminstone för en tid. Med Peak Oil måste vi rensa många av våra gamla idéer
från brädet och hitta olika lösningar för olika platser, därför blir det
kontraproduktivt att söka en lösning eller att identifiera ett problem (eller
ett fåtal) olösbara problem globalt.
Det
vi kan enas om är att vi alla är tämligen beroende av billig råolja och att
Peak Oil innebär en STOR omställning men omställningen kommer se mycket
annorlunda ut på olika platser helt enkelt för att förutsättningarna är
annorlunda: politiskt, ekonomiskt, militärt, i fråga om resurser mm men kanske
viktigast av allt kulturellt. Skulle tex de flesta svenskar och svenska
myndigheter idag klara en kris -situation med bränslebrist och matbrist såsom
japaner och japanska myndigheter gjorde efter tsunamin? Det är tämligen svårt
att tänka sig i vår individualistiska västerländska kultur även om det alltid
finns undantag! Men förhoppningsvis lär vi oss snabbt!
Alternativ till nuvarande obefintliga
nationella förberedelseplaner
För
cirka 2 veckor sedan deltog vi ännu ett webinar arrangerat av ASPO-USA som vi tänkt
rapportera om tidigare men som vi gör nu istället. Titeln och temat för
seminariet var: ”Options for National
Oil Emergency Response Plans”
Seminariet
inleddes som vanligt med en presentation av en mycket prominent
talare/energiexpert, i detta fall av Roger H. Bezdek som bl.a modererade Kristofer Jakobssons disputation om
Peak Oil vid Globala Energisystem (Uppsala Universitet) i vintras. För oss
svenskar som följer Peak Oil -utvecklingen är Bezdek mest känd som
medförfattare till den mycket klargörande boken ”The Impending World Energy
Mess-What it is and what it means to you”. En bok som vi sannerligen
rekommenderar om man snabbt vill sätta sig in i Peak Oil och förstå grunderna
för energi och dess koppling till vår nuvarande ohållbara tillväxtekonomi.
Nedan
ett urval av slides från Roger Bezdeks presentation. I princip återfinns den
viktigaste informationen i Bezdeks bok ovan även om detta är en bra
sammanfattning och uppdatering. Vi översätter inte denna gång i brist på tid.
Strutsbeteendet känner vi igen...
Vi befinner oss alltså sannolikt på en platå just nu och har inte ökat råoljeproduktionen nämnvärt sedan 2005.
Just det oljetillgången och BNP/tillväxt hänger
ihop...!
Vi har tidigare skrivit om hur bland annat den svenska
Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap, (MSB) INTE planerar eller
förbereder för Peak Oil.
Johan Landgrens masteruppsats “When oil
disruptions lead to crises-United States foreign oil dependence and energy
vulnerability learning from the Arab Oil Embargos 1967 and 1973/74” och Johans publicerade
artikel på Energy Bulletin kan även vara intresse här.
Glad
midsommar!
Hej Johan och Roberth!
SvaraRaderaHåller med mycket av det ni skriver kring omställningen: att inte skjuta sönder alla alternativ till det flytande bränslet. Jag tror själv att vi redan har passerat tidpunkten för "låt alla blommor blomma". Det är min invändning mot att satsa på elbilar, som bevisligen har obetydligt bättre verkningsgrad än en flytande bränslebil. Omställningen som vi redan är inne i kommer att präglas av brist på kapital inte bara brist på olja. Det är den bistra sanningen och den verklighet vi glider in, i vare sig vi vill eller inte! Trevlig sommar på er oxå-
Hej Martin! Jag undrar lite hur du tänker när du skriver "elbilar...bevisligen har obetydligt bättre verkningsgrad än en flytande bränslebil". Hela ideen med elmotorn o elbilen är ju att den har en verkningsgrad kring 90-95% medan en bensinmotor max når ca 30% verkningsgrad (diesel upp t 50%). Faktum är att om man även låter elbilen drivas på el från ett kolkraftverk är elbilen ändå effektivare (får ut mer av energin) än flytande bränslemotorer.
RaderaGlad midsommar på dig!
/Johan
För att fylla i lite i inlägget ovan av Johan så är det lite tragikomiskt att den pågående ekonomiska krisen är något av godo då ekonomiska aktiviteten stannar av så att vi får lite längre tid på oss att ställa om.
SvaraRaderaAtt utbudet av oljan nu är något större än efterfrågan likaså positivt mycket tack vare ökad produktion i Irak och Libyen.
Dagens batterier som energibärare är ljusår ifrån flytande fossila bränslen om vi ser till vikt/volym. Men de kommer ändå vara ett viktigt komplement. Det som saknas och behövs är all den infrastruktur med laddstolpar som behövs. /RH
Johan och Robert! Den inbäddade energin för att tillverka en elbil är vida större än en konventionell bil som går på flytande bränsle. Lägg oxå till ett batteri byte efter 10 000 mil. Och som jag sa inledningsvis så vore det vansinnigt att lägga miljarder på en parallell infrastruktur för elbiltankning! Det kapitalet som fortfarande finns måste styras till långsiktiga lösningar där de personliga transporterna är underordnade!
SvaraRaderaNär det gäller verkningsgrad så fördes en diskussion om detta på Ecoprofile för några år sedan, som entydigt visade är man inte ska förledas av 90 %! Det finns en hel del verkningsgradstjuvar på vägen till laddningsstolpen och innan den hamnar i motorn!
I en tråd på Ecoprofile (http://www.ecoprofile.se/thread-511-Varfor-halla-fast-vid-den-ineffektiva-forbranningsmotorn.html) skriver Johan Erlandsson:
Radera"I denna elbilsrapport finns lite beräkningar på elbilens verkningsgrad jämfört med en bil med förbränningsmotor. Om hela livscykeln räknas med så har en förbränningsmotor 13 % verkningsgrad medan en elbil har 31 % verkningsgrad."
Erlandsson hänvisar då till en rapport av Kommuninikationsforskningsberedningen (KFB):
http://www.kfb.se/pdfer/R-00-42.pdf
Jag förstår dock helt klart din poäng. Det ideala vore att flytta fokus från individuell persontransport och istället satsa på kollektiv sådan. Det är dock snart sagt omöjligt att flytta fokus från 100 års personligt biltransportbeteende, rent pedagogiskt mentalt kommer det ta tid innan det accepteras (bilens minskade betydelse i våra liv). Under en sådan omställningsperiod kommer elbilen ha en stor betydelse.
/Johan
PÅ golfbanan! Ja !
SvaraRadera