På midsommarafton skedde så den officiella leveransen av de första Tesla Model S -bilarna i Tesla Motors fabrik i Fremont, i Kalifornien.
Bakom Tesla Motors framgång ligger framförallt miljardären och entreprenören
Elon Musk. Inte nog med att Elon Musk är en av grundarna till Paypal, mr Musk är numera även VD för både Tesla Motors och
Space X. Elon Musk har haft snart sagt allt emot sig men med en nästan omänsklig envishet och övertygelse om att en elektrifiering av transportnätet är den enda hållbara vägen framåt, har han nu tillsammans med Tesla Motors nu 2000 anställda skapat och även börjat leverera en enastående elbil.
Vi har
i ett tidigare inlägg hyllat det lilla företaget Tesla Motors som grundades 2003 av ett gäng tuffa ingenjörer i Silicon Valley. Tesla Motors vågade gå emot strömmen av bilföretag som sa att elbilar inte kunde göras användarvänliga, fräcka och konkurrenskraftiga. Tesla Motors har förvisso bara sålt en bildmodell hittills: Tesla Roadstern byggd på ett chassi från Lotus Elise. Sedan 2008 har det nu rullat ut 2300 Roadster -bilar till kunder världen över. Men 10.000 personer har nu reserverat en Model S.
Den nya Model S är en lyxbil i premiumklassen i stil med BMW och Jaguar och är betydligt dyrare än en motsvarande bensinbil, ja MEN Tesla Motors har satt ribban för övriga bilindustrin och det kostar alltid att våga gå först. Tesla Roadstern var väl cool och ett viktigt första steg för elbilen men potentialen för en elbilsrevolution är i högsta grad möjlig med Model S.
Faktum är att Tesla Motors plan (enligt Elon Musk) -se bland annat dokumentären och uppföljaren till "Who killed the Electric Car?" -"
Revenge of Electric Car" hela tiden varit att första lansera en lyxbil (Roadstern) för att sedan kunna öka volymen betänkligt med Model S och gå upp i riktig massproduktion med en 3:e mindre elbilsmodell. Detta är givetvis det enda sättet ett litet företag som Tesla Motors kan slå sig in på bilmarknaden och särskilt när ett sådant elbilsmotstånd dominerat så länge.
Vi vill dock här understyrka att även om Tesla Motors slår stort, vilket det sannolikt gör om den lever upp till alla löften om räckvidd (trots hög kyla/värme), acceleration, snabbladdning, säkerhet osv inte innebär att vi kommer rulla runt med 1 miljard elbilar om säg 15 år. Framförallt innebär
det INTE att vi löst (eller ens är nära att lösa) vårt beroende av billigt flytande bränsle (tänk råolja) när vi nu sannolikt närmar oss
Peak Oil -den maximala råoljeproduktionen i världen. Men vi ser elbilen och en utbyggnad av järnvägen (elektrifiering av transportnätet) som direkt avgörande i omställningen av ett samhälle och en ekonomi baserad på billig olja till en mer lokal och regional ekonomi där det mesta måste produceras och tillhandahållas lokalt. Helt enkelt för att det inte kommer finnas en ökande mängd billig olja utan snarare en minskande mängd, betydligt dyrare och mer otillgänglig olja.
I (än så länge) elbilsfattiga Sverige är det glädjande
att OKQ8 nu bygger snabbladdare för elbilar.
Nu i sommar börjar man längs sträckan Stockholm-Göteborg med snabbladdare var 60km och fortsätter sedan med Göteborg-Malmö och slutligen med sträckan Malmö-Stockholm. Det hela planeras att vara klart 2015. Kanske kan detta locka fler att våga köpa elbilar.
Kanske håller även äntligen vindarna inom bilindustrin på att vända åt rätt håll. Det är åtminstone talande att numera före detta Vice VD:n för GM (General Motors) Bob Lutz (tidigare VD för Ford, Chrysler mm, mm) under presentationseventet av General Motors hybrid, Chevrolet Volt sa:
"electrification of the automobile is a foregone conclusion" !!
Detta från en man som endast 5 år tidigare inte trodde på elbilen alls.
Tesla: Hälften elbilar om 12-15 år
Läs även
Cornucopias inlägg