Kraftigt höjda banavgifter leder nu till att tågoperatören CargoNet
väljer att använda lastbilstransporter istället för järnväg. Detta
drabbar framförallt Västerbotten, Norrbotten, Skåne och Västra Götaland.
Detta skriver bland annat transportnet.se om.
Video om detta här.
Höjda
banavgifter går helt stick i stäv med den svenska linjen och den policy
Svenska kommissionen mot oljeberoende (se under "Måste läsa doks" ovan)
skrev i sin rapport "På väg mot ett oljefritt Sverige", 2006.
Rapporten satte som mål att Sverige skulle bli oljeoberoende 2020, något
som bland annat Chris Martenson blivit imponerad av...
Vi kan nu
konstatera att Sverige istället för att minska sin sårbarhet för Peak
Oil och ett allt högre oljepris nu ÖKAR sitt beroende av billig olja
ytterligare, för ett transportsystem som redan domineras av lastbilar.
Detta är TOTALT VANSINNIGT!
Miljöpartiets språkrör Gustav Fridolin
säger att "Regeringen måste avstå från banavgiftshöjningen på 140
miljoner kronor per år" och att "Svensk industri måste ha
konkurrenskraftiga möjligheter att bryta sitt oljeberoende"
Gustav
Fridolin menar vidare att det "inte är ansvarsfullt av regeringen att
tala fint om miljö i Durban samtidigt som man styr om godstrafiken från
järnväg till långtradare på hemmaplan".
I Norrbotten Kurirens artikel "Vill fortsätta-men ingen drar vagnarna" står det att läsa:
"Cargonet
uppger att en förutsättning för att kunna genomföra transporterna är
att Green Cargo, som är den nuvarande tågoperatören, förlänger
tågdragningsavtalet. Om det inte görs blir effekten som Kuriren tidigare
har berättat - godset flyttas ut på vägarna redan på måndag." Alltså redan på MÅNDAG kan vi se fler lastbilar på vägarna!
Tidigare
vintrar har vi också kunna läsa om hur kapaciteten för snöröjning av
järnvägen varit minst sagt bristfällig, även godstrafiken har tvingats
omlokaliseras från järnväg till väg för att kunna möta kunders krav om
snabba leveranser enligt "just in time" -modellen.
Utvecklingen
från ökade lastbilstransporter och minskade järnvägstransporter är dock
inte främst en fråga om dubbelmoral i miljöfrågan för minskade utsläpp i
Sverige. På kort sikt och meddellång sikt är detta främst ett
fundamentalt hot mot svensk ekonomi. I takt med Peak Oil och en nedång
(nu en platå) i den konventionella råoljeproduktionen i världen kommer
oljepriset fortsätta stadigt uppåt, vilket (bland mycket annat) får till
följd att våra dieseldrivna lastbilar blir ett MYCKET dyrare alternativ
(läs ohållbart).
Vi ser nu alltså ökad sårbarhet för Peak Oil:s effekter på Sverige vilket är minst sagt oroande.
För ytterligare läsning om banavgifterna och CargoNet läs gärna Fraktbolag väljer väg före tåg, av Norrbotten Kuriren.
Norrbottens Kuriern , Fraktbolag väljer väg framför tåg. 2011-11-30
Norrbottens Kuriern, Vill fortsätta men ingen drar vagnarna. 2011-12-06
Transportnet.se, Miljöpartiet vädjar till regeringen att rädda kombitrafiken. 2011-12-07
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Kommentarer bör hållas till bloggartikelns ämne. Håll god ton.