Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap (MSB) har sedan några
veckor tillbaka listat 24 riskområden varav 9 är direkt kopplade till
Naturen. MSB:s rapport ska bidra till att, tillsammans med liknande
rapporter från övriga EU-medlemmar, skapa en helhetsbild för de största
riskerna inom Europeiska Unionen. Rapporterna ska vara redovisade innan
2012.
Rapporten har skrivits om tidigare, bland annat var bloggranen cornucopia tidigt ute. Dagens Nyheter skriver idag om MSB -rapporten.
MSB utarbetade rapportenEtt första steg mot en nationell riskbedömning: nationell riskidentifiering.
”Enligt regeringens beslut den 9 juni 2011 har Myndigheten för
samhällsskydd och beredskap (MSB) fått i uppdrag att ta fram en
nationell riskbedömning. Uppdraget lyder enligt följande: Myndigheten
för samhällsskydd och beredskap ska i samverkan med berörda myndigheter
ta fram en nationell riskbedömning. Bedömningen ska tas fram med
utgångspunkt i rådslutsatserna om riskbedömning i Europeiska unionen
(8068/11). Myndigheten för samhällsskydd och beredskap ska redovisa
arbetet till Regeringskansliet (Försvarsdepartementet) senast den 30
november 2011.”
MSB-rapporten identifierar 24 riskområden såsom översvämningar,
jordbävningar, cyberattacker, terrorism, störningar i elförsörjningen,
risk för smittsamma sjukdomar, avbrott i transporter och stora
transportolyckor, risk för instabilitet i samhället och social oro, och
störningar i energiförsörjningen MEN inget om PEAK OIL!!
Vi är naturligtvis inte förvånade bara besvikna. I fråga om svensk
sårbarhet och beredskap för oljeberoendet står det under avsnittet
”störningar i energiförsörjningen” förvisso om det faktum att Sveriges
transportsektor nästan helt är beroende av oljebaserade drivmedel.
Vidare står det att Sverige främst importerar sin råolja från Danmark,
Norge och Ryssland och att svenska staten INTE har något eget oljelager.
Däremot att ”oljebolag och andra stora aktörer är skyldiga att håla
ett beredskapslager av råolja eller oljeprodukter motsvarande 90 dagars
normal konsumtion”. Avsnittet om energiförsörjningen fokuserar dock på
vikten av fungerande elförsörjning. ”Fungerande elektricitet är ofta en
förutsättning för i princip all energiförsörjning” står det…
När det gäller avsnittet om avbrott i transporter hade det
sannerligen varit på sin plats med en analys av lastbilstransporternas
diesel beroende (läs oljeberoende) och hur lastbilstransporternas
betydelse för svensk ekonomi är direkt avgörande om företag och
individer ska få sina produkter levererade kors och tvärs i vårt långa
rike men icke. Med andra ord inga lastbilstransporter, ingen svensk
ekonomi att tala om.
Intressant nog beskriver avsnittet detta scenario (taget från Krisberedskapsmyndigheten 2007):
”På grund av blockader råder stor brist på drivmedel under sju dygn.
Livsmedel som normalt levereras dagligen kan inte levereras lika ofta
vilket gör att det ser tomt ut på vissa hyllor i affärerna. De tomma
hyllorna sätter igång en våg av hamstring av livsmedel som ytterligare
förvärrar situationen. Hälso- och sjukvården får problem med
försörjningen av mediciner. Många får svårt att komma till jobbet.
Företag drabbas genom att deras beställda varor inte kan transporteras
från hamn, bangård eller flygplats. Medierna underblåser
krisstämningarna.”
Bedömningen var att samhället krisledningsförmåga vid ett omfattande
avbrott i transporterna i huvudsak är god men att en stor störning i
transportsystemet är bristfällig för samhällsviktiga verksamheter. Detta
gäller tex sjukvården med sitt starka beroende av fungerande
transporter. Det konstaterades även att det var oklart vilka transporter
som ska prioriteras vid begränsad kapacitet.
Det vi reagerade mest på var dock det sista stycket under ”avbrott i transporterna”-avsnittet:
Sedan denna bedömning gjordes har omfattande
omstruktureringarna skett inom transportsektorn år 2009 och 2010.
Bedömningen är därför inte längre att betrakta som aktuell.
Que? Hallå! Har vi missat nått här?
Lastbilstransporter står idag för över 90% av Sveriges transport av
varor inom landet och dieselanvändningen för transportsektorn ökade
under 2010 med 9% mot föregående år enligt svenska energimyndigheten.
Vad är det man gjort för ”omfattande omstruktureringar inom
transportsektorn?? Det är lätt att säga en sak men att bevisa något är
inte samma sak!
En av Sveriges största sårbarheter på kort sikt är Peak Oil, det vill
säga minskad tillgång på billig råolja och dess relaterade produkter
såsom diesel och bensin. Detta när inte, inte om,
råoljan når sin maximala produktionstakt globalt, minskar produktionen
år för år och därmed även tillgången på alla produkter som är kopplade
till råoljan. Samtliga ekonomier i världen är beroende av billig råolja,
inte minst Sveriges transportsektor som utgör kärnan i en fungerande
svensk ekonomi och samhällsfunktion.
Nya läsare kanske tänker ”men vi har väl tillräckligt med olja att
ställa om till en infrastuktur som bygger på el tex, vi har väl 20 år
eller mer och nya oljefyndigheter upptäcks ju var och varannan dag och
snacket om Peak oil har ju pågått sedan 70-talet!”
Vi önskar verkligen att detta var fallet men ALLT tyder på att Peak
Oil infaller inom endast några år. Råoljeproduktionen i världen har inte
ökat med mer än ett par miljoner fat per år sedan 2005 (befinner sig på
en platå) och gapet mellan vad som upptäcks och vad som faktiskt
produceras ökar hela tiden. Det spelar ingen roll om vi upptäcker 1
miljon nya oljefält om dessa inte börjar producera förrän om 10 år!
Detta är grundläggande att förstå. Peak Oil då? Är det en teori och
varför har det snackats om sedan 1970-talet?
1970 uppnådde USA sin maximala oljeproduktion och den har
sedan dess minskat stadigt varje år och skapat USA:s enorma
oljeimportberoende idag. Över 60 % världens oljeproducenter har dessutom
uppnått sin maximala produktion offentligt så ni kan ju gissa var vi är
på väg och att sannolikt fler har uppnått sin maximala produktionsnivå
men inte gått ut med det. Peak Oil är alltså ingen teori (även om det
var det från början) utan en realitet i de flesta oljeproducerande
länderna och endast en tidsfråga för världen som helhet.
Därför kan vi bara vänta allt högre oljepriser då vi på kort
sikt inte heller har några alternativ till råoljan. Råoljan som på
något sätt ingår i antingen produktionen av eller materialet för de
flesta prylar i våra liv, för att inte tala om transporten av dessa
saker och människor därtill. Allt ifrån drivmedel, till matproduktion
och plaster förutsätter ÖKAD tillgång på billig råolja för att vår
ekonomi ska växa och inte krympa.
En exportberoende ekonomi som Sverige kan inte göra något åt
infrastrukturen utanför Sveriges gränser eller hur andra ekonomier
kommer påverkas av ett stigande oljepris men inom landets gränser kan vi
göra allt för att bygga en hållbar infrastruktur där tåg ersätter
lastbil och bil i så stor omfattning som möjligt. Då detta tar tid
(årtionden) och då transportsektorn fullkomligt domineras av lastbilar
idag måste detta göras i stor omfattning och inledas omgående.
Att tro att vi kan ersätta alla lastbilar eller att vi kan
transportera varor och människor inom landet som idag, ”business as
usual” är naivt och bygger på okunskap men vi kan minska sårbarheten och
se till att ha en bra grund för transport av de viktigaste varorna inom
landet. Detta samtidigt som vi ställer om till en mer lokalt och
regionalt producerande ekonomi som inte är beroende av billigt fossilt
bränsle.
Ok, vi nämnde tidigare att vi inte är förvånade över att Peak Oil
inte nämns eller det svenska oljeberoendet för framförallt
transportsektorn inte analyseras när Sveriges nationella sårbarhet ska
undersökas av MSB. Anledningen är bla att Rick Munroe-energianalytiker
på National Farmers Union i Canada och författare till många artiklar på
Energy Bulletin (även bonde och lärare), undersökt amerikanska och
kanadensiska myndigheters beredskapsplaner för kriser. Även där är
frånvaron total av ett Peak Oil scenario så varför skulle Sverige vara
annorlunda? För att Sverige är mer miljövänligt? Tänker mer ”hållbart”?
We wish!
Rick Munroe presentation The emerging liquid fuel crisis: Military concerns VS Civilian inactions handlar om detta och presenterades under Associaton for the Study of Peak Oil and Gas (ASPO) -konferens i Washington DC, 2010.
Rick menar att det är högst talande hur försvarsmakten i USA och
Tyskland i olika rapporter ser högst allvarligt på Peak Oil medan varken
Homeland Security, FBI, EIA (amerikanska energimyndigheten),
amerikanska jordbruksdepartementet och motsvarande instanser i Kanada
har några som helst beredskapsplaner för Peak Oil eller ens nämner det
på sina ”hotlistor”.
Detta är högst anmärkningsvärt och oroande menar Rick, ett offentliggörande av en rapport till
tyska försvarsmakten på över 100 sidor om hur Tyskland bör förbereda
sig för Peak Oil bör ju tex vara ”förstasidesstoff” för media (skrevs en
artikel om rapporten av Der Speigel när den släpptes 2010).
Vi kan inte annat än hålla med Rick och naivt hoppas på en snabb
förändring och upplysning av allmänheten om Peak Oil och efterföljande
politiska agerande.
Slutligen frågar vi oss
hur en beredskapsplan för Sverige kan tas seriöst om den inte ens listar
en av de största utmaningarna/hoten för Sverige på kort sikt? MSB
rapport tyder helt klart på ett snabbt hopkok av svenska myndigheter för
att leverera information till EU om vad Sverige gjort och inte vad som
verkligen behöver göras och vilka som är de allvarligaste
hoten/bristerna i det svenska samhället/hos myndigheterna.
Döm själva.
Några andra artiklar och inlägg vi gjort i ämnet:
Johan Landgrens artikel på Energy Bulletin: When Oil Disruptions Lead to Crisis- Learning from the Arab Oil Embargoes 1967 & 1973-74
Fixa nedan:
Ökade lastbilstransporter i vinter
När ekonomin krymper
Har världen råd med sanktioner mot Iran?
Iran varnar för 250 dollar fatet
Arla ett hot mot svensk livsmedelsproduktion
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Kommentarer bör hållas till bloggartikelns ämne. Håll god ton.