Efter
en vild debatt i morgonpressen möts slutligen Anders Wijkman och Martin
Ådahl i Godmorgon Sverige i Svt den 14/9-2011. Länk här >>>
Det började med Anders Wijkmans rådgivare Stockholm Environment Institute och Tällberg Foundation, debattinlägg 28/8 i DN där han förklarar hur energin är en nyckelfråga
för att lösa den rådande finanskrisen. Vad som ligger till grund för en
stor del av många länders negativa bytesbalanser är import av energi
där fossila bränslen utgör en betydande del av bytesbalansen.
Kort därefter kontrar Martin Ådahl chef för tankesmedjan Fores 30/8 i DN med att hänvisa till IMF
om att det bestämt är struntprat att högt pris på olja är det som
ligger till grund för den rådande finanskrisen. Han håller med Wijkman
om att det är viktigt att påskynda omställningen åtminstone för
klimatet. Men för snabba åtgärder är farligt och onödigt för det hotar
ju den heliga tillväxten. Sverige är enligt honom och Fores ett
idealland som kan kombinera tillväxt med minskning av klimatpåverkan.
Fores har i dagarna publicerat en rapport över hur Sverige som idealland
kan kombinera tillväxt med minskade utsläpp.
Något om Sveriges oljeberoende och hur dessa billiga och viktiga
transporter som gör det billigare att importera varor istället för att
producera dem inom landets gränser, tar de ej upp. Ett strutsbeteende
utan dess like där de bara räknar på utsläpp som sker inom landet och ej
de utsläpp som de varor vi importerar förorsakar.
På DN Debatt 14/9 bemöter Uppsala Globala energisystem rapporten:
Sveriges klimatpåverkan har ökat under lång tid – inte minskat som
regeringen, miljöministern och andra politiker hävdar. Avdelningen
Globala energisystem kan i dag presentera resultaten från en
undersökning som studerat svensk klimatpåverkan ur ett
konsumtionsperspektiv. Resultaten visar att de totala utsläppen av
växthusgaser ökat med cirka 20 procent under åren 1993 till 2005 – till
skillnad från minskningen med 10 procent i den officiella statistiken.
Någon frikoppling mellan klimatpåverkan och ekonomisk tillväxt har
alltså inte skett i Sverige.
Även Cornucopia
har kommenterat hur det förhåller sig i ett inlägg där han jämför
korrelationen mellan transportbränsle och BNP som han påvisar följer
varandra tämligen slaviskt. I ett förhållande om 0.94 åren 1950-2010.
Tack vare teknologiska framsteg har detta förhållande kunnat minskas
så att vi sedan 1970 ökat konsumtionen av drivmedel med 60% medan BNP
ökat med 127%. 1970-2010 gav oljan en BNP-avkastning på 1:2.11. Vilket
visar att BNP fortfarande helt är beroende av olja till transporter
enligt Cornucopia. Länk här>>>
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Kommentarer bör hållas till bloggartikelns ämne. Håll god ton.